4(1) 2020 CONSTANTIN, Oana Ruxandra

INTIMITATEA MEDIATĂ DIGITAL: prezentări ale sinelui și decizii romantice. Un profil sociologic al Tinder.

OANA RUXANDRA CONSTANTIN, promoția 2019

ABSTRACT Cercetarea de față nuanțează înțelegerea sociologică a comportamentelor romantice ale utilizatorilor Tinder. Am folosit ancheta sociologică pe bază de interviu și am urmărit să descopăr: Care sunt tipurile de prezentare a sinelui prin profilul de Tinder?  Cum structurează respondenții deciziile romantice, prin formularea scopurilor și prin strategiile de răspuns folosite? În urma celor 12 interviuri cu 6 bărbați și 6 femei, cu vârste între 21 și 24 ani, care au folosit aplicația Tinder în București, am identificat o serie de strategii personale. Pornind de la teoria lui Goffman (2007), am identificat două strategii de prezentare a sinelui: profilul detaliat și profilul rudimentar. Pentru a analiza decizia romantică m-am raportat la distincția „satisfăcător” – „maximizator” insprată de teoria lui Simon (1955). Am identificat strategia epuizării like-urilor în cazul satisfăcătorilor și strategia maximizării șanselor prin mesaje creative. Am definit dragostea mediată digital drept o dragoste lichidă, în termenii lui Bauman (2003). Astfel, surprind trei strategii orientate temporal: consolidarea dragostei lichide, re-lichefierea și serializarea prin experimentare. Intimitatea mediată digital trece prin mai multe stadii online până să se materializeze offline sub forma întâlnirilor față-în-față.

PDF

Cuvinte cheie: Tinder, întâlniri online, prezentarea sinelui, validare, decizie romantică, dragoste lichidă.