4(1) 2020 NISTOR, Luiza Mihaela

100 DE ANI DE COSMOPOLITAN: Reprezentarea corpului feminin în mass-­‐media. Analiză de conținut

LUIZA MIHAELA NISTOR, specializarea Sociologie, promoția 2019

ABSTRACT Această cercetare examinează modul în care revista Cosmopolitan a portretizat femeile pe copertă în ultimii 100 de ani. În prezent, corpul joacă un rol important în viața socială și se bucură de o atenție deosebită. Numeroasele discursuri și reprezentări ale corpului în mass‐media, valorile promovate obsesiv, serviciile variate oferite de saloanele de înfrumusețare, sălile de sport și exercițiile fizice, intervențiile estetice și chirurgicale au transformat radical înțelegerea corpului. Am analizat pentru această cercetare 200 de coperte ale revistei Cosmopolitan, publicate în perioada 1918‐2017, pentru a studia modul în care femeile sunt prezentate și modul în care idealul feminin promovat de către revista Cosmopolitan a evoluat pe parcursul a 100 de ani. În urma analizării, am ajuns la concluzia că există un tipar în portretizarea femeilor pe copertele revistei Cosmopolitan. Majoritatea femeilor portretizate în ultimii 100 de ani sunt femei tinere, cu părul ondulat, șaten sau blond. În ceea ce privește lungimea părului, în primii 50 de ani analizați femeile au fost portretizate de către Cosmopolitan cu părul scurt sau acoperit, iar în ultimii 50 de ani acestea au fost cu părul mediu sau lung. Se poate constata preferința revistei Cosmopolitan pentru prezentarea femeilor pe copertă de la bust în sus sau aproape în întregime. De asemenea, am o tranziție de la îmbrăcămintea simplă la îmbrăcămintea sugestivă și o tranziție de la promovarea de cărți și autori la promovarea de modele și celebrități.

PDF

Cuvinte cheie: mass‐media, analiză de conținut, corp, ideal feminin, obiect de consum, gen.